Wat is bandenspanning eigenlijk? Het woord zegt het eigenlijk al, de spanning van de band. Over het algemeen wordt het bij scooterbanden aangeduid in 'bar'. Hoe hoger het getal, hoe meer spanning erop de band staat. Een te lage bandenspanning zorgt voor onnodige wrijving, waardoor scooterbanden sneller slijten. Ook heb je minder grip. Een te lage bandenspanning is dus gevaarlijk! Een te hoge bandenspanning is daarentegen ook niet goed. De gemiddelde bandenspanning bij scooters is 2,1 bar voor de voorband en 2,4 bar voor de achterband.
Een vraag die we met regelmaatkrijgen, vandaar deze pagina. De juiste bandenspanning is voornamelijk afhankelijk van het gewicht. Dit gaat dan om het gewicht van de scooter en berijder(s). Daarnaast hangt het er vanaf wat de fabrikant voorschrijft. We kunnen zeggen dat het gemiddeld neerkomt op een bandenspanning van 2,1 bar bij de voorband en 2,4 bar voor de achterband. Dit is een gemiddelde wat we hebben berekend a.d.v. verschillende scooter modellen en voorschriften. Wij raden aan om de handleiding van je scooter re raadplegen voor de exacte waarden. Mocht je deze niet meer hebben dan zit je goed met de gemiddelde indicatie. Afhankelijk van het totale gewicht kan je dit naar eigen inzicht nog wat verhogen / verlagen. Let wel op; als je rijd met tè zachte banden (te lage bandenspanning) ontstaat er gevaar omdat je minder grip hebt. Zo merk je vrij vlot dat het zwaarder stuurt en dat de wegligging minder is. De kans op een lekke band is groter en het brandstofverbruik neemt toe. Iets wat je zeker wil voorkomen dus! En band met een te hoge bandenspanning zorgt ook voor minder grip. Mocht je de scooter wat zwaarder dan gemiddeld belasten qua gewicht, bijvoorbeeld omdat je vaak met 2 personen erop rijd, dan kan je de bandenspanning van de achterband iets verhogen. Denk hierbij aan 0,1 tot 0,3 bar meer (indicatie).
Naast de voorschriften van de fabrikant van de scooter dien je ook rekening te houden met de voorschriften van de fabrikant van de scooterband. Zo geven fabrikanten van scooterbanden altijd aan wat de maximale belasting is qua gewicht en de maximale bandenspanning.
Wij raden aan om dit altijd even te controleren voor alle zekerheid. Gebruik je, je scooter niet dagelijks? Of sterker nog, staat deze wel eens lang stil? Er is een grote kans dat de bandenspanning dan lager is geworden omdat banden uit zichzelf marginaal leeglopen. Dit is erg weinig over het algemeen maar het is aan te raden op periodiek je bandenspanning te controleren. Als de band opgepompt kan worden, en je hebt geen eigen bandenpomp voor je scooter dan kun je de banden op(laten) pompen bij een scooterdealer of benzinepomp.
Zoals hierboven ook al aangegeven hebben we een grove indicatie met gemiddelde waarden voor scooters, echter in het serviceboekje van je scooter staat de exacte waarde vermeld. Dit is een geadviseerde waarde van de scooter fabrikant en wordt per band (voorband / achterband) aangegeven. Meestal wordt er ook nog aangegeven hoeveel bar er in je banden moet als je met 2 personen rijd. Als je met 2 personen rijd dient de druk in de achterband iets hoger te zijn zodat deze zwaarder belast kan worden. Let op! Heb je geen serviceboekje, of handleiding? Ga dan niet uit van de maximale bandenspanning die op de band wordt aangegeven! Dit is namelijk de maximale bandenspanning die de band aan kan en dat is dus iets anders dan de ideale bandenspanning voor je scooter. Wij raden daarom aan om altijd de gegevens m.b.t. de beste bandenspanning aan te houden zoals de fabrikant van de scooter deze adviseert.
Ook een vraag die wij met regelmaat krijgen en daarom behandelen we die ook hier. Hoe vaak je je banden op moet pompen is afhankelijk van het type band en de staat van de band en de velg. Bij vrijwel alle moderne scooters wordt er gebruik gemaakt van een Tubeless band. Dit is een buitenband die op druk blijft zonder binnenband. De buitenband moet goed afdichten op de rand van de velg. Het wil wel eens voorkomen, na verloop van tijd. Dat er corrosie ontstaat op de velgrand. Dit is aan de buitenkant niet direct zichtbaar. Corrosie is een soort roest, maat dan bij aluminium. Eigenlijk alle scootervelgen (die wij kennen in ieder geval) zijn gemaakt van aluminium en daarbij kan corrosie dus voorkomen. Over het algemeen veroorzaakt door vocht, wat we in Nederland kennen (gelukkig / helaas). Als er corrosie ontstaat op een scootervelg, dan kan de band minder goed afdichten waardoor deze langzaam gaat lekken. Eigenlijk is dit altijd erg weinig als de velg in orde is. Ook al is alles in orde, dan nog loopt de band uit zichzelf leeg. Dit is echter minimaal en soms zien we pas een drukverlies na enkele jaren. Wij raden aan om elke maand je bandenspanning te controleren en indien nodig je scooterband op te pompen. Als je periodiek de banden van je scooter controleert op bandenspanning, zo heb je tijdig door wanneer het drukverlies 'overmatig' is en kun je daarop inspelen. Je band dient opgepompt te worden als de bandenspanning lager is dan door de fabrikant wordt voorgeschreven. Gemiddeld is dit 2,1 bar bij een voorband, wanneer de band in dit geval, onder de 2,1 bar is dient deze opgepompt te worden. Als je in korte tijd, neem 3 a 4 weken, je bant al hebt opgepompt (of zelfs meerdere malen) dan lijkt het erop dat je band lek is. Er kan een gat in de band zitten of deze kan teveel lekken langs de velg. In enkele Tubeless buitenbanden kan een binnenband geplaatst worden, dat is dan een goedkope oplossing maar wij raden dit af. Een nieuwe band is in geval van een lek dan de enige oplossing. Soms is het ook mogelijk om een prop te 'schieten' in de band. Deze dicht het lek af.
Is de scooterband bar bandenspanning te laag? Dan is het tijd om je band op te pompen. Het oppompen van scooterbanden is zeker geen hogere wiskunde en kun je dus gemakkelijk zelf doen. Het is qua moeilijkheid (gemakkelijk) vergelijkbaar met het oppompen van fietsbanden alleen heb je een iets sterkere bandenpomp nodig met de juiste aansluiting. Het ventiel van scooterbanden is gelijk aan die van autobanden. Waar je een autoband kan oppompen, bijvoorbeeld bij een benzinepomp, kan je ook je scooterband oppompen. Zorg ervoor dat je banden langer meegaan en voorkom onveilige situaties. Als je band veel te leeg is, dat deze echt helemaal plat is, kan je beter niet proberen deze zelf op te pompen als de band al een tijd zo staat. Dit is gevaarlijk en het kan mis gaan. Daarnaast is het slecht voor je band. Ga in dit geval naar een scooterbedrijf of monteer een nieuwe band. Mocht het om een nieuwe band gaan, die net geplaatst is dan kan je proberen er veel lucht in een keer in te krijgen door het ventiel eruit te halen. Hierdoor heb je minder weerstand en kan in een keer veel lucht verplaatsen. Pas op met het bewegen van de band om de velg! Hierover later meer!
Wij raden altijd aan om de waarden van de scooter fabrikant aan te houden als het gaat om de juiste bandenspanning. Heb je geen serviceboekje meer? Geen probleem! Wij hebben voor vele merken de bar-waarden opgezocht en je vind ze hieronder!
Bandenspanning AGM scooter: Volgens het serviceboekje 2,2 bar (Bron: AGM website)
Hoeveel bar scooterband Kisbee: Voor de Peugeot Kisbee wordt een bandenspanning van 1.6 bar voorgeschreven voor de voorband en 1.8 bar voor de achterband. (bron: handleiding Peugeot Kisbee 50cc)
Ga je zelf banden monteren? Of heb je nog geen toebehoren zoals een bandenpomp of een reparatieset voor tubeless scooterbanden? Onderstaande producten zorgen ervoor dat je gemakkelijk zelf onderhoud kan doen als het gaat om scooterbanden. Met deze producten kan je aanzienlijk besparen op kosten.
Regular Price: € 4,98
Special Price € 2,98
Regular Price: € 6,98
Special Price € 5,98
A-kwaliteit tubeless reparatieset voor scooters en brommers LET OP! Compleet met 'solution' en 5 koorden, elders op internet zit dit er niet bij, echt de laagste prijs bij ons! Zelf je scooterband repareren met deze 'tubeless reparatieset speciaal voor scooterbanden, voldoende voor reparatie van 5 gaten.
Regular Price: € 11,98
Special Price € 6,98
Regular Price: € 14,98
Special Price € 11,98
Regular Price: € 30,69
Special Price € 20,98